I veckan fixade P med att svetsa ihop två stycken dragstänger åt oss så att vi kan köra cykel ordentligt! Idag testade vi dem för första gången och det funkade klockrent. Värsting startade fyrhjulsdriften på en gång och det gick lite för fort i början för mitt tyckte för att vi skulle hålla hela vägen runt, och egentligen förespråkar jag intervaller för att kunna återhämta men det blev inte riktigt resultatet idag. Det blev fullt ös medvetslös med en hund som var taggad till tusen, härligt i och för sig.

Romeo fick stanna hemma då det är för högt tempo att följa med i Värsting tempo när man är 10 år. Vi har kommit överens om att det får bli egna, lugna turer för gamlingen här hemma – alternativt att vi nöjer oss med löpningen.

Jag har fått sommarlov och planerar för ett träningsrikt sådant med en massa löpning, simning och gym. Hoppas också på ett mer intensivt bloggande i sommar!

IMG_6130

Lite nervöst är det alltid med examinationer, framförallt när det handlar om fysik och framförallt beep-test. Jag hade en förhoppning om att jag skulle klara av allt med godkänt resultat och att jag inte skulle ha bli så mycket stelare än förra året då vi genomförde testerna sist.

Men det var bättre än så, jag hade förbättrat mig i allt. En sådan mäktig känsla, exempelvis spänsten hade jag ökat med 30 cm från förra året och beepen satt som ett smäck!

Annars jobbar kroppen på, jag imponeras för varje vecka. Jag har en sådan härlig känsla i kroppen nu och vill bara fortsätta bibehålla den och utvecklas ännu mer! Hur långt kan jag gå?

Vi brukar ha som vana att gå ut och ta en powerwalk här på mornarna här nere i de djupaste skogarna av Småland, jag och ett par andra tjejer som har bitit i hela hösten och vintern – superskönt att komma upp på morgonen och skönt för Värsting att starta sin dag med en långpromenad!

Nu när våren börjar nalkas är det bra mycket enklare att komma upp, idag hade vi kommit överens om löpning vilket det också blev. Efter en stund föreslår en av tjejerna att vi ska köra intervaller efter varvet runt sjön. Sagt och gjort, intervaller är aldrig roligt men Värsting fick hänga med på dem med – bra start träning för hans del! Sjukt nöjd när intervallerna var över. Då har vi både sprungit en uppvärmningsrunda på några kilometer följt av intervaller mellan lyktstoplar och så nedvarvning på det. Måste säga att jag är imponerad över mig själv faktiskt! 😉

 

För två veckor sedan hade vi förmånen att genomföra maxtester igen, såhär skrev jag i februari månad som målen för året:

Målet för kommande år är följande:

Marklyft – 150 kg
Knäböj – 120 kg
Bänkpress – 72,5 kg (det här kommer bli tufft…!)
Dips – viktade dips med +15kg
Chins – få god teknik i strikta chins
Bencurl – jag har redan ”spräckt” maskinens max med två ben (10.3), numera kör jag ett ben i taget och är på nivån (7.2) så jag känner att jag inte riktigt kan ha ett bra relevant mål där?

 

Efter detta maxtest måste jag nog se till att justera mina mål lite för nu såg resultaten ut som följer från maxtesterna 2016-04-04:
Marklyft – 135 kg
Knäböj – 140 kg (check årsmål…)
Bänkpress – 62,5 kg
Dips – viktade +7,5 kg
Chins – på maxtesterna gjorde jag en, nu har jag gjort både tre och viktade med +2,5kg
Bencurl – 7,2 + 10,3*8

 

Fascinerad över hur kroppen funderar och blir stark på kort tid, maskineriet jobbar som ett riktigt ånglok. Härligt! Nu känns det som om det börjar hända saker i kroppen, på det positiva – bara att hålla ut och vårda kroppen med sömn, vila, träning och bra mat!

Lycka är när dagens sista lektion blir framflyttad med två timmar så att man får komma hem två timmar tidigare än planerat, vilken lyx! På en fredag dessutom! Så nu är jag hemma i stugan och bara njuter av att vara hemma. I och med att dagens lektion, som till viss del ändå innehåller lite fysiska aktiviteter, blev framflyttad så blev det ingen träning idag – men nu har det blivit 4 dagar i raken med både träning och PW på morgonkvisten så det var helt enkelt dags att vila! Inget ”måste-plugg” har jag med mig heller utan det blir en helg att bara vara, njuta och göra det man vill!

Hemma igen efter en alldeles förträfflig praktikvecka i Norrköping, en stad jag inte visste alls mycket om mer än var brukshundklubben ligger, att det finns spårvagnar, lite lokalkännedom och att det ligger en mara från Linköping. Men förra veckan fick jag bekanta mig mer med den staden, samtidigt som jag passade på att bo hemma hos mamma och pappa – hinna träffa dem mellan de konstiga tiderna på arbetspassen var inte så jättelätt men vi pusslade ihop så gott som det gick!

Träningen rullar på, måndagarna fokuserar på tung styrka – veckorna går vi ner i vikt kör gärna superset och teknikträning (ja, ben idag… kommer alltså ha grava problem att gå imorgon!). Mer löpning ska det bli också, det är inte min starka sida – onsdag är det idag och vi hann med ett löppass igår som avslutades med spänstträning, vilket inte heller är min starka sida. Tre pass är i veckan är planen. Men jag har ett mål, en examination som kommer och ett lopp som jag ska slå min egna tid på senare i sommar!

Lider just nu av att veckan har för få dagar i förhållande till hur mycket man vill träna! Kroppen behöver ju vila för att bygga upp sig igen efter träningen! Gäller att inte dra på sig skador bara, och som sagt innan… låta kroppen vila. Har ju haft bekymmer med handleden under jul och nyår, drygt två månader tog det att få den smärtfri igen och då snackar vi bara om en liten handled. Träna klokt, träna lätt och sätt tekniken därefter öka i vikt om det är det man vill och vila!

IMG_5511

Länge sen jag skrev sist, igen… Men jag kunde inte låta tangenterna vara orörda med tanke på att jag såg att det är drygt ett halvår sen jag lyfte 100kg marklyft för första gången. Det är 20 veckor sedan vi började i vårt fysprojekt, kommer ihåg första maxtesterna då lyfte jag 90 kg i marklyft och ja… kanske 70 kg i knäböj? Nu har jag dragit upp 130 kg i mark och 105 kg i knäböj – men de kommer nog inte bestå så länge till då jag i måndags körde fyror på 105 kg i knäböj och det kändes hyfsat lätt.

Målet för kommande år är följande:

Marklyft – 150 kg
Knäböj – 120 kg
Bänkpress – 72,5 kg (det här kommer bli tufft…!)
Dips – viktade dips med +15kg
Chins – få god teknik i strikta chins
Bencurl – jag har redan ”spräckt” maskinens max med två ben (10.3), numera kör jag ett ben i taget och är på nivån (7.2) så jag känner att jag inte riktigt kan ha ett bra relevant mål där?

Idag var det dags för Coopertest, det lilla jag kände igår kväll i halsen hade förstärks något under natten men jag vill ändå köra – jag hade inte ont i halsen om det än kändes lite mer svullet än normalt. 3000m vad det som gällde idag då, jag är ju ingen löpare men jag lyckades springa runt den där förbannade pölen på 16 min och 20 s – jag är nöjd! Nu har jag ett referenslopp att jämföra med och tävla mot mig själv med! Det stora målet är att komma under 15 minuter, med träning så går det!

I övrigt känns kroppen bra från gårdagens tunga pass! Lite träningsvärk i ländryggen, annars känner jag mig fin. Imorgon blir det ingen hemgång som det annars skulle göras utan det blir vila hela dagen lång, hur ska jag klara av det när jag varken har hund, man eller hus att underhålla/städa/pyssla med!? Ytterligare ett fysprov väntar alltså på lördag, hela dagen och jag hoppas innerligt att min hals inte utökar det den så svagt påbörjat. Men mat, sömn och värme så ska den här lilla skiten förhoppningsvis ut!

… Det är ju Lidingöloppshelgen, det slår aldrig fel – senaste fyra åren har jag varit sjuk just denna helg! Snark!

Idag var vi och hämtade hjälmar på morgonen, då passade jag på att gå till gymmet innan vi hade första lektionen. Axlar och rygg stod på schemat men det råkade bli marklyft som avslutning. Började på 60 kg – 80 kg – 90 kg – och sen laddade jag på med 100kg, något jag aldrig vågat förut, det var en markant skillnad mellan 90 och 100 kg men jag fick upp den även om det inte var många stilpoäng på det!

Imorgon kör vi Coopertest på tre kilometer, börjar känna lite oro i halsen – jävla skit tajmat om det är så i och med att det är fästets både på torsdag och på lördag. Vi får se vad det bär! Mat, vatten och sova är iallafall bästa medicinen!